مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 تیر 1401 ساعت 01:022022-07-16سياسي

خواندنی های تاریخ| ماجرای ورود «چغندر قند» به ایرانِ عهد قاجار


«چغندر قند» که از آن قند می سازند و یکی از محصولات اساسی کشاورزی و اقتصاد ایران است از کی به ایران آمد؟ اولین بار «ادوارد پولاک» طبیب مخصوص ناصرالدین قاجار بذر چغندر قند را به ایران آورد و کشت آن را رواج داد و قند شد محصول وطنی.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: کشت انواعی از چغندر ازجمله چغندر قرمز در ایران، قرن ها سابقه دارد اما نوع امروزی چغندر قند که به کار تولید قند می آید در دوره قاجار از اروپا وارد شد.

کار، کار دکتر یاکوب ادوارد پولاک اتریشی بود که معلم طب دارالفنون بود و طبیب مخصوص و معلم جغرافی ناصرالدین قاجار بود و تعدادی کتب علمی خارجی را به فارسی ترجمه کرد و نخستین کتب طب نوین ایران را نوشت و کتاب ایران و ایرانیان را نوشت که منبعی مهم درباره وضعیت و احوالات ایرانی ها در دوره قاجار است.

یکی از کارهای مهم ادوارد پولاک این است که در سال 1237 شمسی بذر چغندر قند را به ایران آورد و در روزنامه وقایع اتفاقیه اعلانی داد به این شرح: دکتر پولاک حکیم باشی خاصه اعلیحضرت شاهنشاهی اعلان می نماید که چون در فرنگستان نیشکر نیست و به عمل نمی آید لهذا قند را از شیره نوعی چغندر می سازند که آن را چغندر قند می نامند و اکثر قندی که به اسم قند اروسی فروخته می شود همان ساخته از شیره چغندر است و شیرینی آن چغندر به حدی است که از یک خروار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خواندنی های تاریخ| ماجرای ورود «چغندر قند» به ایرانِ عهد قاجار

خواندنی های تاریخ| ماجرای ورود «چغندر قند» به ایرانِ عهد قاجار